Sunday, March 25, 2012

Cara Menajamkan Minda


Seperti yang kita semua tahu, salah satu side effect dari antiviral Stocrin adalah 'memory loss'. Iyer, mmg TT pernah post tentang masalah ni beberapa bulan lepas. Masa tu memang terasa diri ni bebal sesangat. Sampaikan satu ketika bila my boss tanya soalan, TT amik masa yang lama untuk mencari jawapan yang betul. Jawapan yang diberi pun dalam keadaan tergagap-gagap. Memang memalukan.

Tapi dengan perkembangan teknologi yang ada sekarang ini, TT pasti ramai diantara kita yang mempunyai smartphone, tablet mahupun PC. Dan terdapat pelbagai applications terutamanya games yang boleh membsntu kita menajamkan minda.

DrawSomething dan Soduku merupakan salah satu games yang TT suggest kepada sesiapa yang mempunyai masalah memory loss ini. Ianya mampu menajamkan fikiran, menjadikan otak berfikir lebih ligat untuk mendapatkan jawapan serta strategy untuk membolehkan kita mendapat points.

Bila ada masa yang sesuai, pasti TT akan leka bermain. Kekadang tu tergelak sendiri bermain Drawsomething bila melihatkan pelbagai tactic dan expression dari seseorang utk menjadikan object yang dilukis mudah diteka.

TT pasti, terdapat banyak cara lain lagi sselain permainan di atas. Yang penting kita kena pandai explore. Dan kreatif untuk menjadikan diri kita sama seperti insan lain. Tak mau jadi bebal-bebal lagi dah yer! :)

5 comments:

  1. sikap yg sgt2 positif. hehehe...
    tumpang seronok dan berkongsi kekuatan membacanya.
    tahniah!

    ReplyDelete
  2. It just a short term memory lost symptomp jer. No worries,yg normal pon always nyanyok gk....huhu~~ mcm dokter plk...

    ReplyDelete
  3. teacher shida ni, yg famous dgn miming kat youtube tu ke? huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..bukanla..tchr shda yg ni xfamous...

      Delete
  4. saya suka main soduku hehe

    ReplyDelete